Niezbędne informacje dla skarżącego
ART. 225 § 1 KPA
"Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku,
jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.""Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek.
W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje."J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s. 813
INFORMACJE OGÓLNE
Prawo do składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 22 marca 1997 r. (art. 63).
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg
i wniosków (Dz.U. nr 5 z 2002 r. poz. 46).
Zgodnie z § 5 w/w Rozporządzenia „Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu”.
Skargi mogą być składane ustnie w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach. Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli
w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie jednostki.
Skarga powinna zawierać: imię i nazwisko skarżącego, dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer mieszkania), dokładny opis zdarzenia.
Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. Rozporządzenia: „Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania”.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 237 i 244 Kodeksu postępowania administracyjnego skargi i wnioski załatwiane są:
- bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca,
- posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu, albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby zawiadamiani są o sposobie jej załatwienia lub o stanie jej rozpatrzenia w terminie 14 dni,
- w razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na jednostce organizacyjnej Policji spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki i wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi.
Za datę, od której liczy się powyższe terminy, należy uznać datę wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do jej załatwienia.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi (odpowiedź na skargę) powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne.
POUCZENIE ZWIĄZANE Z WEJŚCIEM W ŻYCIE PRZEPISÓW RODO
Pouczenie związane z wejściem wżycie przepisów RODO dla osób zgłaszających się do Komendy Miejskiej Policji w Zabrzu
i Komisariatów Policji I-V w Zabrzu w sprawach skarg, wniosków i listów
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Komendant Miejski Policji w Zabrzu.
Kontakt:
ul. 1-go Maja 10, 41-800 Zabrze
tel. 47 8543 212 w dni robocze: w godzinach 8.00 – 15.00 (w poniedziałki w godzinach 8.00 – 17.00), faks numer (32) 277 92 44.
Komendant Miejski Policji w Zabrzu wyznaczył inspektora ochrony danych, kontakt: ul. 1-go Maja 10, 41-800 Zabrze. Dane inspektora ochrony danych na stronie BIP KMP w Zabrzu, kontakt e-mail: iod@zabrze.ka.policja.gov.pl
Pani/Pana dane osobowe będą wykorzystywane w celu rozpatrzenia wniesionej/ wniesionego przez Panią/Pana skargi/wniosku.
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Pani/Pana dane osobowe:
- będą udostępnione wyłącznie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa,
- nie będą wykorzystywane w celu profilowania.
Komendant Miejski Policji w Zabrzu nie zamierza przekazywać Pani/Pana danych osobowych do państwa trzeciego.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji sprawy, a następnie archiwizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Przysługuje także Pani/Panu prawo do dostępu do treści danych oraz ich sprostowania.
Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, gdyż wynika z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe rozpatrzenie wniesionej/wniesionego przez Panią/Pana skargi/wniosku.
SKARGI I WNIOSKI OBYWATELI PRZYJMUJĄ
KOMENDANT MIEJSKI POLICJI
BĄDŹ JEGO ZASTĘPCY
CODZIENNIE W GODZINACH OD 8.00 DO 15.30
ORAZ DODATKOWO W PONIEDZIAŁKI DO 18.00
ZAPISY NA ROZMOWĘ PRZYJMUJE SEKRETARIAT KOMENDANTA MIEJSKIEGO POLICJI W ZABRZU
TEL. 47 8543 212
NACZELNICY WYDZIAŁÓW KMP W ZABRZU
CODZIENNIE W GODZINACH OD 8.00 DO 15.30
KOMENDANCI KOMISARIATÓW POLICJI I-V W ZABRZU
LUB ICH ZASTĘPCA
CODZIENNIE W GODZINACH OD 8.00 DO 15.00
ORAZ DODATKOWO W PONIEDZIAŁKI DO 18.00
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek Policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
Przyjęcia interesantów:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godz. 9.00 – 17.00
od wtorku do piątku w godz. 9.00 – 15.00
telefon: 0-22 55-17-760, 0-22 55-17-811
centrala: 0-22 55-17-700
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku
(dla województwa zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmiela 54/57
80-748 Gdańsk
sekretariat: (+48) 58 764-73-02
fax: (+48) 58 764-73-03
Przyjęcia interesantów:
telefon: (+48) 58 764-73-06
poniedziałek w godz. 10.00 – 17.00
wtorek, środa, czwartek w godz. 9.00 – 15.00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach
(dla województwa śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ul. Jagiellońska 25 pokój 122
40-032 Katowice
telefon: (032) 72-86-800
fax: (032) 72-86-823
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godzinach od 9.00 do 15.00
wtorek w godzinach od 10.00 do 17.00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu
(dla województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław
sekretariat: (+48) 71 34-69-115
fax: (+48) 71 34-34-325
Przyjęcia interesantów:
telefon: (+48) 71 34-69-100
poniedziałek, wtorek, czwartek w godzinach od 9.00 – 15.00
środa w godzinach od 10.00 – 17.00
Linki do stron Rzecznika Praw Obywatelskich:
www.rpo.gov.pl - strona główna serwisu Rzecznika Praw Obywatelskich
www.rpo.gov.pl/wniosek/ - wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich